معکوس کردن پیش دیابت با کاهش حملات قلبی و سکته های مغزی مرتبط است

26 ژانویه 2021- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد در افرادی که پیش دیابت خود را معکوس می کنند، خطر حمله قلبی، سکته و مرگ کاهش می یابد.

در پیش دیابت، فرد دارای سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است اما کمتر از آستانه ی تشخیص دیابت است. مطالعات نشان داده است که حتی افراد مبتلا به پیش دیابت در معرض خطر بالاتری برای حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

پیش دیابت قابل برگشت است و مطالعات کوچکتر نشان داده اند که معکوس شدن پیش دیابت، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد. اما پژوهشگران تحقیق جدید، که یافته های آنها در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد، اظهار داشتند که در تحقیقات کمی تاثیر معکوس نمودن پیش دیابت بر خطر بیماریهای قلبی و عروقی بررسی شده است.

این یک مسئله مهم است: طبق آخرین داده های فدرال از سال 2016 ، یک سوم بزرگسالان ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا بوده اند. میزان شیوع در مناطقی از کشور چین کمی بیشتر است، جایی که محققان بیمارستان مردم تانگشان در استان شمالی هبی، تحقیق اخیر را انجام دادند.

آنها گروهی از 14،231 کارمند شرکت زغال سنگ را بررسی کردند که اکثر آنها مرد بودند و در یک مطالعه طولانی مدت شرکت کردند. قند خون آنها در سال 2006 و دوباره در سال 2008 بررسی شد و تا سال 2017 ردیابی شد.

بین سالهای 2006 و 2008 ، قند خون حدود 45٪ از شرکت کنندگان از وضعیت پیش دیابت به قند خون طبیعی بازگشت. حدود 42٪ ثابت ماند و 13٪ از شرکت کنندگان به سمت دیابت پیشرفت کردند.

محققان پس از یک پیگیری متوسط ​​تقریباً نه ساله و تنظیم متغیرهایی مانند شاخص توده بدنی (معیاری برای چربی بدن) و فشار خون، دریافتند که در افرادی که میزان قند خونشان از وضعیت پیش دیابت به قند خون طبیعی بازگشته است، خطر حمله قلبی 38٪ و  خطر سکته مغزی ایسکمیک[1] 28٪ نسبت به کسانی که بیماری آنها به دیابت پیشرفت کرده است، کمتر است. همچنین، خطر مرگ آنها به همه ی علل در طی دوره پیگیری، 18٪ کمتر از افرادی بود که به دیابت مبتلا شدند.

نویسندگان نوشتند: برای اولین بار نشان دادیم که معکوس شدن پیش دیابت با کاهش قابل توجه خطر حمله قلبی و سکته مغزی همراه است.

دکتر Robert Eckel، رئیس سابق بخش پزشکی و علوم انجمن دیابت آمریکا و رئیس پیشین انجمن قلب آمریکا، گفت: دیدن مزایای قلبی عروقی معکوس شدن پیش دیابت در مطالعه ی یک گروه بزرگ، بسیار مسرت بخش است.

دکتر Eckel، که استاد برجسته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو است، همچنین گفت: این مطالعه دارای برخی محدودیت های ذاتی است. وی خاطرنشان كرد كه مطالعاتی نظیر این مطالعه نمی توانند علیت را آنطور كه ​​یك آزمایش بالینی تصادفی کشف می کند، مشخص کنند.

وی همچنین گفت: لازم است این کار در جای دیگری تکرار شود تا مشخص شود آیا این یافته ها در مورد افراد غیر چینی نیز صادق است. مطالعات دیگر بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده است که در افراد آسیایی گزارش سکته مغزی بیشتر است، در حالی که در افرادی با نژاد غربی گزارش حملات قلبی بالاتر می باشد.

در این مطالعه، قند خون افراد فقط دو بار و با استفاده از آزمایش گلوکز ناشتای پلاسما بررسی شد، که به گفته ی دکتر Eckel، بهترین اندازه گیری پیش دیابت برای چنین مطالعه ای نیست.

وی گفت: با این حال پیام این مطالعه این است که معکوس شدن پیش دیابت نه تنها از ابتلای شما به دیابت جلوگیری می کند، بلکه همچنین بر خطر بیماری های قلبی عروقی نیز تأثیر می گذارد.

دکتر Eckel، گفت: برای کسی که مبتلا به پیش دیابت است، کاهش وزن مهم است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کاهش وزن 5 تا 7 درصدی و انجام فعالیت بدنی منظم را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 توصیه می کنند.

وی گفت: اگر شما به پیش دیابت مبتلا هستید، جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و بازگشت به تحمل گلوكز طبیعی، همان چیزی است كه ما می خواهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-reversing-prediabetes-linked-heart.html

 



[1]سکته مغزی ایسکمیک ، ناشی از لخته ، رایج ترین نوع سکته مغزی است